Totaal: 0,00
Aantal items: 0
ZOEKEN

Veelgestelde Vragen

1.    Antifouling verwijderen of niet.

Ieder voorjaar is het weer de vraag,  moet het onderwaterschip kaal gehaald worden of kunnen we nog een jaar volstaan met alleen een nieuwe laag antifouling aanbrengen. Idealiter moet het onderwaterschip iedere 5 a 6 jaar ontdaan worden van alle opgebouwde lagen antifouling. Om te kunnen bepalen wat de beste optie is kunnen we natuurlijk een expert inschakelen, maar dit is ook goed zelf te doen.
Bekijk het oppervlak van de laag antifouling goed. Zelfslijpende antifouling moet gedurende het seizoen voor het grootste gedeelte weggeslepen zijn. Harde antifouling en meerdere lagen zelfslijpende antifouling zullen met de jaren steeds meer opgebouwde laagdikte geven.


Wanneer moet het onderwaterschip kaal gehaald worden:
•    Als er in het oppervlak blisters oude verflagen loskomen. Het oppervlak begint op een maanlandschap te lijken met allemaal kraters.
•    Grote kale plekken waar de verf los gelaten heeft. De randen zijn rafelig.
•    Blaren onder de verf waar lucht of vocht onder gevangen zit. Als u vermoed dat de blaren osmose zijn schakelt u het beste een expert in voor de beoordeling.
Als het onderwaterschip er nog goed uitziet kunt u volstaan met het schoonmaken, ontvetten en opruwen van de oude lagen voordat u een nieuwe laag antifouling aanbrengt. Hoe meer lagen antifouling er op zit, hoe makkelijker het kaal halen. Dus als het onderwaterschip er nog redelijk uitziet kunt u er rustig een laagje antifouling bij op smeren.


Antifouling verwijderen
Het verwijderen van de oude lagen antifouling kan op 2 verschillende manieren. Met een afbijt voor antifouling of met een speciale schraper. Hoe meer lagen antifouling er op het schip zitten hoe makkelijk de antifouling er met een schraper van af te halen is. Als er wat minder lagen opzitten of op lastig met een schraper bereikbare plekken dan gebruiken we een antifouling remover.


Antifouling verwijderen met een antifouling remover.
Antifouling remover is een afbijt speciaal geschikt voor polyester, metaal of houten schepen. De remover kan met een kwast of verfroller in een dikke laag worden aangebracht en moet gedurende 2 tot 6 uur inwerken op de oude lagen antifouling. Hoe langer de inwerktijd hoe meer lagen afgebroken worden. Bij hardnekkige lagen kan het soms nodig zijn om de remover ’s avonds aan te brengen en de volgende dag de antifouling te verwijderen. Als de remover voldoende is ingewerkt kan de antifouling met een steekmes of plamuurmes afgestoken worden.


Antifouling verwijderen met een Vacuum-Scraper.
De vacuum-scraper of Pro-scraper is een slim ontworpen hulpmiddel om antifouling snel en effectief van het onderwaterschip te verwijderen. Voor het beste resultaat houdt u de krabber met twee handen vast en trekt u in een vloeiende beweging de brosse laag antifouling van uw schip. Om te voorkomende dat u met de scherpe randen van het mesje groeven in de primer of gelcoat maakt adviseren wij altijd om de hoekjes van het mesje af te ronden met een vijl. Op de onderkant van de krabber kan een standaard stofzuigerslang worden aansloten zodat u veilig en schoon kunt werken.

Nieuwe laag antifouling aanbrengen, de voorbehandeling
De werkwijze van de voorbehandeling voor het opbrengen van een nieuwe laag antifouling is afhankelijk van de staat van het onderwaterschip. Werkwijze 1 is voor een bestaande antifouling laag die visueel prima in orde is. Werkwijze 2 voor een onderwaterschip met hier een daar een kale plek of beschadiging en werkwijze 3 is als u niet weet welk type antifouling er op uw schip zit.
1.    Bestaande laag nog prima.
Als de bestaande laag antifouling er nog goed uitziet of het nog maar een paar jaar geleden is dat u het onderwaterschip kaal gehaald heeft, is het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling niet veel werk. U begint dan met het ontvetten en opruwen van het onderwaterschip. Het is handig om dit in één handeling te doen met een puts water aangevuld met Universol ontvetter of Super cleaner van International. Nu kunnen we het onderwaterschip gaan opruwen met een scotch brite pad en een houder. Na spoelen met schoon water en goed laten drogen.
2.    Hier en daar een plekje bijwerken.
Uw onderwaterschip heeft hier en daar een kras of er zijn wat schilfers antifouling afgespoten met de hoge druk reiniger. Eerst alle loszetten verf afsteken of krabben met een krabber of steekmes. De randen nat schuren en vervolgens het hele onderwaterschip ontvetten en opruwen of bovenstaand. De kale plekken bijwerken met een onderwaterprimer als Primocon of onderwater primer van Epifanes. Eventueel krassen of kale plekken opvullen met epoxy plamuur geschikt voor onderwater (Watertite, epoxy filler of Variopox). De epoxy moet dan weer afgewerkt worden met de onderwater primer.
3.    Onbekende laag afsluiten.
Als niet duidelijk is welke antifouling er op uw (nieuwe) schip zit of als u wilt wisselen van zachte naar harde antifouling, gaan we de bestaande laag eerst afsluiting met een goede onderwaterprimer. De werkwijze hiervoor is hetzelfde als bij werkwijze 2. Alleen gaan we nu het complete onderwaterschip na het ontvetten en eventuele opvullen in de onderwater primer zetten. Over deze laag primer kan weer een nieuwe laag antifouling naar keuze aangebracht worden.

2.    Antifouling aanbrengen
Na alle voorbereidingen kunnen we gaan beginnen met het leukste werk. Het aanbrengen van de antifouling. Het is belangrijk een droge, liefst al wat warmere dag uit te kiezen. Wacht tot het einde van de morgen of het begin van de middag zodat alle dauw verdampt is.
1.    De eerste stap is het goed roeren van de pot verf. De biociden zijn het zwaarste bestanddeel in zitten waarschijnlijk op de bodem van het blik. Roer zorgvuldig met een groot roerhoutje zodat de biociden goed verdeeld zijn door alle verf.
2.    Giet een klein beetje verf in een rollerbakje en begin op een logische plek met schilderen zodat u goed kunt bijhouden waar u bent.
3.    Mix geen oude en nieuwe verf door elkaar of verschillende soorten.
4.    Gebruik een mohair of 2 componenten roller om de verf te verdelen. Een goede tip is om de verf eerst in verticale strepen aan te brengen en dan horizontaal uit te smeren. Gebruik geen schuim rollers. De antifouling is te dik om goed opgenomen te worden door de schuim roller.
5.    Als er nog een beetje antifouling over blijft kunt u dat het beste verdelen rond de waterlijn en het begin van het roer en de kiel. Alle plekken waar het water het meest turbulentie heeft.

3.    Welke antifouling is toegestaan in Nederland?
Ieder jaar is het weer de vraag welke antifouling we mogen gebruiken en of er dan ook koper in mag zitten. Voor de komende jaren kunnen we duidelijk zijn, koper mag in beperkte mate en alle door George Kniest verkochte antifoulings zijn toegelaten antifoulings voor de Nederlandse markt.
De complete lijst met toegestane antifoulings en in Nederland verkrijgbaar bij George Kniest (antifoulingshop.nl):
* International Micron Plus
* International Interspeed Extra
* International Cruiser One
* Hempel Classic 71220
* Epifanes Copper Cruise
* Scirocco NL
* Nautical antifouling

4.    Hoeveel antifouling heb ik nodig voor mijn schip?
Om uit te rekenen hoeveel antifouling u nodig hebt om het hele onderwaterschip in de antifouling te zetten gebruiken we de volgende vuistregels:
* Motorjachten met weinig diepgang = LWL x (B + D) = oppervlak in M2
* Zeiljachten met matige diepgang = 0.75 x LWL x (B + D) = oppervlak in M2
* Zeiljachten met veel diepgang = 0.5 x LWL x (B + D) = oppervlak in M2
(LWL = Lengte waterlijn)



 

WAAROM?
Kvk | 09052409 / 39063144
antifoulingshop.nl | IJmeerdijk 4 | 1361 AA Almere